fredag 25. august 2017

Mixed Media med art crayons og art spray (del 2).

God dag fra scrappekroken!
Som tidligere nevnt, har jeg et lite mixed media prosjekt på gang i hjemmet. Dette er mitt andre forsøk med Marabu Mixed Media Art Crayons kombinert med Marabu Mixed Media Art Sprayer:


Jeg jobber i A5 format på alle de planlagte sidene mine, men varierer litt på om de ligger eller står. Her har jeg valgt stående side. Jeg har stanset ut og limt på sirkler i ulike størrelser, før jeg grunnet arket med hvit gesso. Når dette tørker, er det bare å hive seg til. Sirklene mine er sorte, dermed får de en litt dypere bakgrunnsfarge. Men som dere ser, Art Crayons fargene kommer godt frem tross sort bakgrunn.


Først sprayer jeg arket mitt med vann, før jeg brukte Marabu Mixed Media Art Spray i fargen sitrongul. Dette fordi art sprayen reagerer supert med vann, og blir da ikke like "knallfarget" i uttrykket. Jeg bruker våtservietter (nøytrale, uten tilsetninger) til å tørke litt her og der. Da får jeg litt ekstra variasjon i fargen, og kan ta bort større uønskede områder med mye farge .  


Når arket er tørket (og det kan godt fremskyndes med varmepistol om man er utålmodig), stempler jeg med bakgrundsstempel for å gi arket litt liv. Her har jeg brukt Creative Expressions sitt clearstamp som heter "CEC828 Textures".  Jeg stempler alltid med vannfast blekk på disse prosjektene, ifall jeg skulle trenge å tilføye farger eller effekter med mye veske i.

Så begynner å jeg å bygge opp farge på sirklene mine. Jeg ønsker å skape litt dybde og følelse av 3D, uten at jeg vet om jeg får det helt til ;) Jeg jobber ofte fra lyst til mørkt, og i hode mitt ser jeg for meg hvor lyset treffer arket. Dette for å balansere lys-skygge forholdene litt.  Her startet jeg med Art Crayon i fagen hvit ned mot venstre hjørne, og fyller på utover med fargene rosa og terracotta. Litt etter litt bygger jeg på. Jeg bruker sort rundt kantene av sirkelen, og gul kritt litt her og er utenfor sirklene, for å framheve enkelte detaljer, samt jevne ut overganger der det ser litt hardt ut. Det hvite på selve kulene har også fått litt ekstra hvit gesso på seg, for å bli dratt mer frem.


Til slutt har jeg lagt til detaljer i form av tekststrimler, glitterdots fra Marianne Design, og en sommerfugl fra Kort og Godt.  Jeg har økt fokus enkelte plasser, med hjelp av hvit gelpenn fra Sakura. 


Så slik ble mitt andre forsøk med crayons og spray, og jeg må bare innrømme at jeg LIKER å leke med disse kule fargene altså. Jeg føler meg så fri, det er liksom ikke presisjon til minste detalj,, men frie tøyler til å prøve seg frem bit for bit :)

"It's a kind of magic".

Minner om at merkevarer fra Marabu og Sakura, føres gjennom Global Hobby og Kunst.

Elin

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar